tiistai 21. maaliskuuta 2017

Kysymyksiä kuntavaaliehdokkaille

"Homekoulut" ovat tapetilla. Aihe puhuttaa erityisen paljon nyt vaalien alla, ja toivomme tietysti itse kukin näkevämme vaalien jälkeen, kun puheissa esiin tulleet asiat siirtyvät käytäntöön.

Homekoulukeskustelun käydessä kiivaana me Vihaiset äidit haluamme nostaa esiin näkökulman, joka saa huomattavasti vähemmän sijaa keskustelussa kuin korjaustavat ja -budjetit. Itse asiassa kyseessä ei ole vain näkökulma, vaan koko keskustelun todellinen päähenkilö: lapsi.

Lapset eivät voi odottaa "tyhjiössä" byrokratian hitaiden rattaiden pyörimistä. Heidän koulunkäyntinsä ei voi odottaa virkamiesten kompromissia rakennusten korjauksista ja budjeteista. Jokaisella lapsella on oikeus käydä koulua nyt.

Toivomme enemmän keskustelua sisäilmasta oireilevien tai sairastuneiden lasten koulunkäynnin järjestämisestä. Tämän keskustelun herättelemiseksi laadimme muutamia kuntavaaliehdokkaille suunnattuja kysymyksiä.

Sinäkin voit auttaa kysymysten jakamisessa ja keskustelun herättämisessä - olisi hienoa nähdä tätä kuvaa jaettavan sosiaalisessa mediassa mahdollisimman paljon! Voit lähettää kuvan keskustelunherättäjänä suoraan omalle ehdokkaallesi; twiitata sen paikallisille lehdille; jakaa Facebookissa alueellisiin ryhmiin tai vaikka kävellä tulostetun version kanssa seuraavalle vaaliteltalle.

Kiitämme jo etukäteen jokaisesta jaosta!

ps. Sivuamme seuraavat ehdokkaat saavat ilomielin kertoa näkemyksiään esittämiimme kysymyksiin suoraan tämän julkaisun alle kommentoimalla.


4 kommenttia:

  1. Marjaana Siivola, Espoo, 278 Vihreät (mm. Karhusuon koulun vanhempainyhdistyksen pj)

    1. Ehdottoman tärkeää. Me emme saa altistaa enää yhtään lasta tai henkilökuntaa sisäilmaongelman riskeille. Olen Karhusuon koulun sulkemisen takana. Kaupungilla oli jo raportit koulun kunnosta, mutta vasta vanhempien aktivoituminen sai koulun nopeasti suljettua. Nyt taistellaan koulun rakentamisen puolesta (piti olla valmis 2014, nyt investointisuunnitelmassa 2023). Taistelu on avannut silmät kaupungin päätöksenteosta ja siihen kuinka koulujen kunnossapito ja korjaus ovat olleet alhaisella prioriteetilla. Nykyisen valtuuston aikana, puheista huolimatta, korjausvelka on vain kasvanut. Tarvittiinko me todella Keilaniemen tunnelia enemmän kuin terveitä kouluja?
    Valtuustossa aion taistella investointien prioriteetit uusiksi ja nostaa kaikki espoolaiset koulut ja päiväkodit sinne kärkeen. Me voimme elää ilman uutta teatteritaloa, mutta korjaamattomat koulut altistavat tuhannet espoolaiset terveyshaitoille joka päivä.

    Meidän tulee kehittää rakentamisen valvontaa, määrittää käytettäväksi terveet sisämateriaalit ja pyysimme Karhusuolle mm. kemikaalitonta siivousta. Rakennusten päätöjä tulisi seurata ja anturitekniikka on niin kehittynyttä, että sitä pitää höydyntää myös ylläpidossa. Koulu- ja päiväkotitontit tulee olla hyviä eikä aina märimmissä paikoissa. Rakentamiseen myös vastuuta enemmän niin rakentamiseen, mutta myös valvontaan.

    2. Lasten opetus pitää järjestää tapauskohtaisesti. Koulu on erittäin sosiaalinen tilanne oppimisen lisäksi, joten kotikoulu on viimeinen vaihtoehto. Lapsen kanssa pitäisi katsoa mahdollinen terve tila koulurakennuksesta ja hoitaa opetusta siellä. Toisaalta voidaan miettiä koulukuljetusta toiseen, terveeseen kouluun. Kolmantena vaihtoehtona voidaan miettiä etäopetuksen ja ohjauksen mahdollisuutta kotiin sekä sitä, että lapsi käy esim liikunnan tunneilla koulussa, jos se on ulkona tai tila on puhdas. Näitä vaitoehtoja pitää kehittää lapsen ja koulun tilanteen mukaan. Kun tahtoa löytyy, niin lapsille löytyy se heille sopiva tapa saada opetusta, mutta myös tavata muita lapsia. Kokemuksen kautta löydämme ehkä lisää muitakin vaihtoehtoja. Voisimme myös yhdistää sisäilmasairaat lapset niin, että he saavat vertaistukea toisiltaan ja tutustuvat muihin. Samalla voidaan koota "luokkia" näistä ja he voivat ehkä opiskella yhdessä.

    3. Kaupunki vastaa opetuksesta edelleen ja tämä koskee eniten juuri kotikoulua. Kotikoululaiset voivat etäyhteyden kautta olla yhteydessä opettajaan ja tehdä suullisia tai kirjallisia tenttejä. Ehkä lapsi voi käydä kokeissa koulun terveessä tilassa. Joka tapauksessa kunta pitäisi olla velvollinen ottamaan vastuuta ja järjestämään opetusta.

    4. Tämä tilanne pitäisi ottaa huomioon samalla tavalla kuin esim sairaalakouluissa tällä hetkellä. Sisäilmasairaus on yksi muiden joukossa. En usko, että monet ratkaisut edes ovat kalliimpia kuin muu opetus, kun hyödynnetään innovatiivisesti eri tiloja, työskentelytapoja ja tekniikkaa. Kotikoululaisia on jo muitakin olemassa ja heille järjestetään tentit yms. koulun puolesta. Meillä ei ole koulupakkoa vaan oppivelvollisuus. Jos järjestely vaatii budjettia, niin kyllä kaupungin pitää ottaa vastuu ja mm. kustantaa koulukuljetus terveeseen ympäristöön, jos se on lapsen etu.

    Bonus: Aikuiset ovat tehneet tyhmiä päätöksiä koulujen korjaamisesta ja tosi harmillisesti joudut siitä kärsimään. Kun saadaan uusi valtuusto koottua, niin kouluasiat hoidetaan kuntoon ja sinäkin saat turvallisen ympäristön käydä kouluasi. Toivottavasti siihen asti rehtori, opettajat ja vanhempasi keksivät sinulle parhaiten sopivan ratkaisun koulun käymiseksi niin, että pystyt tapaamaan myös kavereitasi.

    VastaaPoista
  2. Hei! Olen Alviina Alametsä, Vihreä kunnallisvaaliehdokas Helsingissä. Tämä aihe on todella tärkeä ja puolustaisin mielelläni lapsia, vanhempia ja koulujen henkilökuntaa valtuustossa homeongelmia vastaan. Homekoulut pitää korjata. Kirjoitin juuri blogin aiheesta. Ollaan yhteyksissä ja muistakaa äänestää! :)

    http://alviinaalamets.puheenvuoro.uusisuomi.fi/234021-koulu-jossa-on-helppo-hengittaa-kolme-keinoa-homeongelmien-ratkaisuun

    Koulu, jossa on helppo hengittää - kolme keinoa homeongelmien ratkaisuun

    Vaikea hengittää. Päänsärky. Yskiminen ja tukkoinen olo. Näistä oireista monet helsinkiläiset oppilaat ja opettajat kärsivät päivittäin. Ne vaikuttavat työkykyyn, oppimiseen ja hyvinvointiin. Koulujen home- ja sisäilmaongelmat ovat mielestäni yksi Helsingin kiireellisimmistä ongelmista asuntopulan ohella. Tilanne on saatava hallintaan: Helsingillä ei ole varaa heikentyneisiin työoloihin ja paheneviin terveysongelmiin. Homekoulut on korjattava.

    Kaupunginvaltuustossa lähtisin alkuun ratkaisemaan ongelmaa seuraavilla keinoilla.

    1. Kaupungin tulee palkata riittävästi homeongelmiin erikoistuneita ympäristötarkastajia. Edustan Vihreitä Helsingin ympäristölautakunnassa. Kysyin aiheesta ympäristölautakunnan kokouksessa ja selvisi, että vaikka elintarvikepuolelle ja meluhaittojen tutkimiseen on Helsingissä henkilökuntaa, homeongelmien tutkimiseen ja ratkaisemiseen sitä ei ole juuri lainkaan. Kysymys on taloudellisesta valinnasta. Lisäresurssit ympäristöhallintoon säästäisivät pitkällä tähtäimellä esimerkiksi terveydenhuollon kustannuksia.

    2. Kun ongelmia havaitaan, tilat, joissa hometta esiintyy, pitäisi eristää välittömästi ja remontoida laadukkaasti. Remontit tai uusien tilojen rakentaminen tulee toteuttaa nykyistä tiiviimmällä aikataululla. Väistötilojen käyttöön pitää luoda selkeät suunnitelmat. Henkilökunnalle ja oppilaille tulee olla tarjolla välitöntä apua terveysongelmiin ja kattavaa tiedotusta tilanteesta.

    3. Paras ratkaisu on tässäkin ennaltaehkäisy. Kaupungin tulee ottaa tilanne vakavasti, ja vaatia kaikkiin uusiin kohteisiin rakennettaessa sisäilmaongelmien ennaltaehkäisyn selvitystä osaksi rakentamissuunnitelmaa. Hometta voidaan ennaltaehkäistä monilla moderneilla rakennustekniikoilla, joita ei olla nykyisten homekoulujen rakentamisen aikaan ymmärretty hyödyntää.

    Kerro ideasi tilanteen korjaamiseksi - vien niitä mielelläni eteenpäin kaupunginvaltuustossa. Kunnallisvaalien ennakkoäänestys on 29.3.-4.4. Sinä päätät: äänestä koulujen puolustajat valtuustoon.

    VastaaPoista
  3. Hei,

    Olen Johanna Holmström, Vihreiden kunnallisvaaliehdokas Keravalla numerolla 200.

    Työkseni selvitän sisäilmaongelmia ja kehitän parempaa ja terveellisempää rakennettua ympäristöä. Olen rakennusinsinööri ja VTT:n sertifioima rakennusterveysasiantuntija. Aiemmin työskentelin Vahasella (mm. nykyinen Vahanen Rakennusfysiikka Oy) lähes 9 vuotta sisäilmaongelmia selvittäen. Erityisesti Helsingin kaupungin päiväkodit ja koulut tulivat siinä ajassa tutuksi, mutta myös muutkin julkiset rakennukset asuntoja unohtamatta.

    Yhtenä syynä kunnallisvaaliehdokkuuteeni oli se, että haluan tehdä jotain yhteisöni hyväksi. Voisin tehdä vapaaehtoistyötä esimerkiksi nuorisotyössä, mutta uskon että eniten hyötyä olisi ammatillisesta osaamisestani sisäilman saralla. Toivottavasti pääsen tätä työtä tekemään.

    Tässä vastaukseni kysymyksiin:

    1. Sisäilmaongelmiin ei vain pidä puuttua, vaan kiinteistöjen ylläpito pitää saada sille tasolle, ettei ongelmia synny. Tämä vaatii prosessien tarkentamista ja tarvittaessa kiinteistöhuoltohenkilöstön kouluttamista. Jo syntyneet ongelmat pitää selvittää, kaikki tieto tuoda avoimesti esille ja ratkoa ongelmat yhteistyöllä niin eri ammattilaisten kuin käyttäjienkin kanssa. Olen valmis tuomaan oman osaamiseni ja kokemukseni (11 vuotta sisäilmaongelmien ratkomista) apuun tässä asiassa.

    2. Kuten tutkimuksissakin on ilmennyt, kaikki käyttäjät eivät aina pysty palaamaan tiloihin korjausten jälkeen. Ensisijaisesti pitää kokeilla toista tilaa samasta koulusta, jos opetus olisi mahdollista järjestää jotenkin vaikka toisen ryhmän kanssa ja lapsi saisi olla muiden mukana esimerkiksi välituntiaktiviteeteissa. Jos näin ei sopivaa tilaa löydy, pitää kokeilla toista koulua. Jos sopivaa koulua ei löydy, pitää etsiä innovatiivisempia ratkaisuja. Uskon, että niitäkin löytyy, kunhan tahtotila ratkaisujen löytymiseen on oikea.

    3. Opetuksesta ja opintojen etenemisestä vastavat opetustoimi ja vanhemmat yhteistyössä.

    4. Budjettiasioihin en osaa vastata, koska en ole perehtynyt tähän asiaan. Koska "oppivelvollisuus" on kuitenkin olemassa, on opetus järjestettävä tavalla tai toisella. Digiratkaisuista saadaan tähän varmasti apua. Edelleenkin, uskon että vaihtoehtoja opetuksen toteuttamiseen on olemassa kohtuullisillakin kustannuksilla.

    Bonus: Lähetän tsemppiterveisiä ja uskon, että lopulta asiat ratkeavat ja opiskelu saadaan sujumaan tavalla tai toisella.

    Sivustoni löytyy osoitteesta http://henkilot.vihreat.fi/johanna.holmstrom/

    VastaaPoista
  4. Hei,

    olen Heli Kauppinen ja olen Mikkelissä Vihreiden ehdokas. Tässä vastauksiani:

    1. Aihe on yksi tärkeimmistä ja kiireellisimmistä myös Mikkelin päätöksenteossa. Ongelmien vaikutukset ovat laajat – jos koulussa tai päiväkodissa on sisäilmaongelma, sille altistuu päivittäin suuri määrä ihmisiä; sekä aikuisia että lapsia. Ongelmien vaikutukset ovat myös pitkäkestoiset – sairastuminen voi muuttaa koko loppuelämän aina ammatinvalintaa myöten. Itse olen tähän mennessä ollut aktiivinen sisäilmatietouden levittämisessä mm. sosiaalisessa mediassa. Jos tulisin valituksi, nostaisin sekä ennaltaehkäisyn että ongelmiin puuttumisen esille valtuustossa ja pyrkisin vaikuttamaan myös muiden puolueiden edustajiin siten, että toimenpiteistä pystyttäisiin päättämään nopeasti.
    2. Oireilevilla ja sairastuneilla lapsilla tulee olla oikeus koulu- tai päivähoitopaikkaan, joka vastaa hänen tarpeitaan: paikkaan, jossa hän voi olla ilman oireita ja jossa hän saa oikeanlaista opetusta/päivähoitoa. Käytännössä siis tulee etsiä Mikkelistä paikka ja järjestää maksuton kuljetus sinne. Näin myös korjausten jälkeen, jos oireet jatkuvat. Molemmissa tapauksissa lasta ja hänen huoltajiaan tulee kuulla ennen päätösten tekoa sekä siirron jälkeen; lasta tulee tukea muutoksessa, uusiin koulu-/päivähoitokavereihin tutustumisessa, uuteen paikkaan sopeutumisessa. Hänellä tulee olla vähintään yksi ”luottoaikuinen” myös koulun/päivähoidon puolella. Lasta ei saa pompotella paikasta toiseen vaan alusta asti tulee etsiä mahdollisimman pysyvä vaihtoehto ja koota esimerkiksi sairastuneita lapsia yhteiseksi ryhmäksi, jolloin he saavat myös toisistaan vertaistukea. Mikäli jostain syystä sopivaa paikkaa koululaiselle ei ole olemassa, kotiopetus on yksi vaihtoehto, jos se sopii perheen tilanteeseen. Etäopetusta verkon välityksellä tulee hyödyntää mahdollisimman paljon, jotta lapsella säilyy yhteys koulukavereihin ja opettajiin. Koulun tulee huolehtia opetusvälineistä. Vanhempien tulee saada tukea kotiopetuksen antamisessa. Arvioinnissa lasta ei tule ”sakottaa” siitä, että hän ei pysty opiskelemaan koulun tiloissa.
    3. Koulu vastaa aina opetuksen järjestämisestä ja opintojen sujumisesta – rehtori, opettajat ja oppilashuolto yhteistyössä.
    4. Mielestäni kaupungin tulisi varata tähän erillinen määräraha, koska koulujen tuntikehykset, tukiopetusmäärärahat ja laitemäärärahat ovat jo valmiiksi niukat, ja niistä nipistäminen voi olla vaikeaa.
    BONUS: Minä uskon ja kuuntelen sinua; oireesi ovat todellisia ja ymmärrän, että ne ovat tosi kurjilta. Sairastuminen ei ole sinun vikasi, joten ethän syytä siitä itseäsi. Aikuisten pitää auttaa sinua, ja sinä saat itsekin kertoa, miten toivoisit meidän toimivan.

    Lisää ajatuksiani löydät Facebookista sivulta http://www.facebook.com/vihreahelikauppinen. Ota rohkeasti yhteyttä, kuulisin mielelläni, miten voisin auttaa sisäilmaongelmien kanssa taistelevia perheitä.

    Tsemppiä Vihaiset äidit, teette tärkeää työtä!


    VastaaPoista